fredag 6 augusti 2010

Vackrare med spiror

Jag är oerhört förtjust i växter med höga spiror (eller kolvar) just för att de bryter av så fint mot alla runda, bulliga, kupolformade och platta blommor. Växter som flenörtsisop, anisisop, rosenstav, sköldpaddsört, fingerborgsblomma, kransveronika (fast där är det nästan fråga om kandelabrar i stället), spirstånds o.s.v. kan jag bara inte vara utan när jag komponerar rabatter. Missar man spirorna är det direkt något som känns avigt tycker jag. Ett litet tips är därför att om man har en rabatt som man inte riktigt får till så kan man prova med att sätta till några spiror om de saknas. Det kan vara det som gör hela kompositionen perfekt - man får plötsligt in den räddande kontrasten.


Anisisopen är en riktig höjdare bland spiror tycker jag. Blommar länge och har en underbar färg, framför allt som här en lite molnig dag då den verkligen tycks lysa.

I dag fick anisisopen komma in och kontrastera i ett par olika buketter också.


Tillsammans med dahlian 'Pom-pom Lilliput' och krusmynta i en kul gammal vas. Blålila är också en toppenfin kontrast till orange och gult så här blev det lite extra "zing".


Tillsammans med oregano, borstnejlika och luktärtor i vardagsrummet.

Ha en riktigt skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar