söndag 9 maj 2010

Mina trädgårdar

Sedan två år tillbaka är jag med ny trädgård igen. Jag ska inte gå in på hur många gånger jag har flyttat de senaste tjugo åren, det är förfärligt många, men under tiden har jag haft en mängd olika trädgårdar. Jag har odlat i en uppländsk slottsträdgård där köksträdgården brukats de senaste 200 åren (vilken bördig jord!!!), jag har haft en härlig skånsk örtagård utanför Lund och sedan har det varit ett antal balkongträdgårdar där jag odlat i krukor. I Antibes på Franska Rivieran hade jag en solbakad takterrassträdgård med lavendel, citron- och olivträd, illrosa geranium, vita margeriter, rosmarin, timjan och många andra goda kryddörter. Allt planterat i stora ockragula planteringslådor och terracottakrukor.
Den mest makalösa jorden hade jag dock i min engelska trädgård. Huset var från början av 1800-talet med stenväggar så tjocka att det var kallt inne även de varmaste sommardagarna och trädgården var minimal, en plätt på 50 kvadratmeter på framsidan respektive baksidan. Baksidan låg i söderläge och där hade varit köksträdgård så länge folk i byn kunde minnas. Damen som bott där innan oss var född i huset och dog där nästan 90 år gammal. Hon älskade sin trädgård och jag tog över en mylla jag troligtvis aldrig mer kommer att få se eller känna på. Den slår t.o.m. slottsträdgårdens. Sedan har jag odlat i en ”tistelåker” en sommar (ett f.d. trädgårdsland som invaderats) och nu är det sörmländsk lerjord som gäller. Rejäl lera! I denna välsignade lera ska vi skapa vårt trädgårdsparadis. På lång sikt den här gången för här blir vi kvar!

Favoritväxter som gärna får gå i repris i mina trädgårdar:


Stenkyndel (Calamintha nepeta nepeta) och Röd solhatt (Echinacea purpurea ’Magnus’). Härlig kombination i örtagården.


Lavendel (Lavandula angustifolia ’Hidcote’). Går inte att vara utan.


Äpplen, inte minst för äppelblommens skull!


Doftvioler. Finns det någon ljuvligare doft just nu på våren?

Även om det varit sorgligt att lämna flera av trädgårdarna så har det varit både lärorikt och roligt att få skapa i så många olika miljöer med så varierande förutsättningar. Alla trädgårdarna har ju haft sin egen speciella karaktär men också olika sorts jord, ljus- och vindförhållanden och inte minst klimat! Och liksom jag har satt min prägel på dessa trädgårdar så har de satt sin prägel på mig. Jag har tagit med mig olika delar från dem alla och de delarna har tillsammans skapat min egen trädgårdsstil, den som passar mig och mitt sätt att leva. En blandad kompott som rymmer frukt- och köksträdgårdarnas skönhet och generositet, en fullkomlig passion för örtagårdar och en kärlek för det svenska kulturarvet, för våra historiska miljöer (gamla torp med orörda trädgårdar, präst- och villaträdgårdar där spåren av det förgångna finns kvar), våra vackra kulturmarker och kulturväxter. Men jag har också tagit med mig The English cottage garden med sin ombonade, romantiska och inte alltför tuktade stil och Medelhavsländernas avslappnade ”bara-vara-och-ta-ett-glas-vin-i-solen”-mentalitet. Som en röd tråd går en känsla av lustfylld kreativitet och harmoni. Det bästa av det mesta skulle man kunna säga och det passar ju bra eftersom det är det absolut bästa och inget annat som man ska fylla sin trädgård med!

En härlig engelsk trädgård, skapad under ett helt liv av ett äldre par:


Lovely English cottage garden.


Tänk att få sitta här bland rosor och lavendel. Sheer bliss!


Ett överflöd inom strikt klippta häckar. Och titta bara på den underbara stenläggningen!

Nu har jag som sagt börjat på nytt igen. Ett helt äventyr väntar! I kommande inlägg ska jag berätta mer om min trädgård och alla planer. Där kommer att finns många spår av mina tidigare trädgårdar, fina bitar av dem som ska pånyttfödas och återskapas men i ny miljö och på nytt sätt. Återbruk är inte bara till för prylar utan även för idéer ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar