söndag 16 maj 2010

En rolig dag med växtkompositon

I helgen gjorde jag något riktigt, riktigt roligt! Jag var på Löta Trädgårdscentrum strax utanför Eskilstuna och arbetade där som växtrådgivare, d.v.s. gick runt och hjälpte kunderna att hitta rätt växter och skapa vackra växtkompositioner. På Löta finns ett fantastiskt stort och välskött sortiment och dessutom jättetrevlig och kunnig personal. Att få arbeta i en sådan miljö och samtidigt prata växter en hel dag var härligt inspirerande och upplyftande! Till vardags sitter jag ju mest vid ritbordet och omväxling behövs då och då. Men det roligaste var nog ändå att få känna sig riktigt nyttig och vara till hjälp!

Växtkomposition är inte helt lätt. För att trädgården ska bli vacker, ha rätt känsla och vara funktionell så är det en mängd viktiga saker man måste tänka på. Det är inte bara att gå och plocka åt sig växter som man tycker ser fina ut, även om det ofta är alltför lätt att börja "shoppa loss" när man kommer till ett välsorterat trädgårdscentrum. Besinna sig måste man dock, till en viss del i alla fall, om man ska bli nöjd i längden. Det var lite av mitt jobb i går, att sortera bland önskemålen, ge råd och hjälpa entusiastiska trädgårdsvänner att välja. Och jag kan lova att det är betydligt lättare att ha en professionell syn på saken när jag ska välja åt andra än när jag ska välja åt mig själv.

Kanske en röd kvanne blir fint?

Eller en silvrig martorn? Eller båda?

Ett annat problem uppstår om man inte vet vad man vill ha men man vill att det ska bli fint. Då kan ett stort växtutbud vara extremt förvirrande. Efter ett flertal obeslutsamma rundor mellan växtraderna och med en vagn som fortfarande är tom kan det börja kännas rätt jobbigt. Då var det extra roligt för mig att få vara till hjälp, reda ut problemen och fylla vagnen!

Oavsett utgångspunkt så börjar jag alltid med att ställa en massa frågor för att få veta mer så att jag kan välja rätt. Då tänker jag först på helheten och syftet. Hur ser omgivningen ut? Vilken stil och färg är det på huset? Vilken känsla vill man skapa? Är det ett t.ex. ett lantligt 1800-talstorp vill man ju matcha trädgården med huset och hålla det gammaldags romantiskt och då gäller det att välja växter därefter. Eller också vill man kanske skapa en skön plats vid en rofylld damm eller göra en stilren uteplats till sitt funkishus.

Funktionen är också viktig. Ska växterna agera som avskärmningar mot grannar eller insyn, ska de vara rumsbildande, skapa höjd, vindskydd eller ge skugga?


Rofylld damm där bladens former och färger har huvudrollen. Samstämt men ändå kontrasterande.

Sedan måste ju växterna också trivas med sina livsbetingelser, annars blir det ingen lyckad plantering. Här får man göra en liten analys av förhållandena i trädgården. Är det soligt eller skuggigt, torrt eller blött, har man lerjord eller sandjord o.s.v.? Här kan önskelistan krocka med verkligheten och det kan vara svårt att tänka om och kanske t.o.m. välja bort växter som inte klarar förhållandena man har. Men om man ser "begränsningarna" som nya möjligheter till kreativa lösningar så blir det intressant. Många gånger kommer man fram till lösningar som är ännu bättre än det man tänkt sig från början!

En del tycker det är lite trist att vara så praktisk och analyserande när man längtar efter att få sätta igång att välja växter men det ger helt enkelt nödvändiga utgångspunkter inför nästa steg: den kreativa växtkompositionen. Det är nu man kombinerar växterna så att de passar varandra, skapar sköna harmonier och intressanta kontraster. Och vet man vad man behöver och vad som passar platsen slipper man nu begå en massa onödiga misstag!


Rätt växt på rätt plats! Funkian med sina vackert hjärtformade blad trivs fint i skuggan.

Färgen är kanske det som man först tänker på när man ska välja växt men sanningen är att en lyckad växtkomposition är en kombination av växtens form, färg och textur. Därför tittar jag på formen på hela växten, bladens struktur, färg och form och blommornas färg och form. Att hitta rätt här är en rolig process. Hemma sitter jag med en uppsjö av växtböcker omkring mig när jag gör en planteringsritning men i helgen hade jag lyckan att få kombinera växterna på plats, sätta växterna intill varandra, byta ut, hämta nya och diskutera direkt med trädgårdsägaren. Så fantastiskt roligt!


Harmonisk och samtidigt intressant komposition i grönt. Runda bollar möter flikigt möter linjärt.

Jag rekommenderar verkligen alla som inte gjort det tidigare att börja titta noga på formerna på växterna och att analysera alla färger som finns i dem. En lila blomma är t.ex. sällan bara lila, där finns t.ex. också ett orange öga, vita strimmor och eller rosa nyanser. Det finns också stjälkar som går i rött och stammar som lyser som guld i solen, hjärtformade blad, fluffiga plymer, upprätta koner, runda bollar och kupiga "paraplyer". Växter är verkligen individer och möjligheterna till intressanta kombinationer och kreativa lösningar ökar oändligt om man börjar titta! Se också på höjden och variera den i en plantering och titta på växtens "densitet". Vissa växter kan öppna upp medan andra sluter till, vissa skapar tät skugga och vissa en skir och vandrande skugga och det skapar också spänning, intresse och olika karaktär.

Om man börjar se på växter som en kombination av former och färger är de inte bara växter längre utan även byggstenar. Det gör att de blir lättare att arbeta med dem.


Kreativ komposition där blå spiror, fluffiga silvriga plymer och rödorange diskar kontrasterar härligt med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar