måndag 16 augusti 2010

Fort och fel men oj så gott det blev!

Ja ibland går det lite för fort. Jag skulle lägga de nytorkade örtkryddorna i sina burkar och tittade vad jag hade i torkollan. Citonmeliss, pepparmynta och vinterkyndel fanns det där. Fram med burkar som stod halvfulla i skåpet sedan förra veckans skörd och påfyllning, av med locken och så hastigt i med de nya kryddorna. Vinterkyndeln kom i där den skulle men sedan blev det fel och pepparmyntan hamnade i citronmelissburken och så var det med det. Det var ingen blandning jag gärna vill ha i maten. Men kanske i en kaka? Eller som te? Jag satte på vatten och bryggde te och provade och himmel vad gott! Friskt och pepprigt på samma gång. Det här ska jag göra mer av.  Hälften av varje blev en fin blandning.


Står numera i tehyllan.

Ytterligare en glad överraskning är att den fina doftliljan har slagit ut i tid trots att jag satte lökarna jättesent i våras, lite improviserat för att fylla hålet efter en spansk körvel som fick flytta, och jag var inte säker på att liljan skulle hinna blomma men tänkte att jag chansar. Och bladen är ju också fina! Men nu är jag så klart jätteglad.


Otroligt tjusig med sin rent vita färg och mörka vinröda fläckar. Kontrasten är fantastisk, liksom doften i skymningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar