söndag 11 juli 2010

Nu grönskar det!

Nu växer och prunkar det riktigt i min trädgård och jag är så glad! Äntligen finns här något att uppleva efter många år av anläggande. Det är fortfarande väldigt mycket kvar att göra och jag längtar redan efter att ta itu med nästa projekt men samtidigt känner jag att nu kan jag faktiskt stanna upp och bara njuta av vad vi åstadkommit. Låta spaden ligga ett tag innan det är dags att ta itu med att bygga upp nya rum, sätta häckar och mer träd. Hittills har det varit många "måsten" i form av att se till att få en altan så vi fick någonstans att sitta och äta, anlägga gräsmatta (bar lerjord är inte så roligt), få lite ytor att odla på och sätta plommon- och äppelträd så att de inom överskådlig framtid blir stora nog att ge frukt.
Det enda "arbete" som pågår just nu är lite rensning av ogräs, skörd av grönsaker och örter till måltiderna och så vattning, vattning och åter vattning.

Solhörnan bredvid den lilla örtagården är favoritplatsen. Får jag en stund över sitter jag gärna här med en bok och hör på surret av alla insekter som långt ifrån vilar i värmen.




Och här är lite av vad jag njuter av i trädgården just nu:


Zinnia 'Landreths Royal Purple'. Färgen är så läcker!


Stäppsalvia, Salvia nemorosa 'Mainacht', och borstnejliga, Dianthus barbatus 'Okändus sortis'.


I örtagården blommar rosa isop, Hyssopus officinalis 'Roseus'. Jättesöta blommor och supergod till fisk!


Lavandula officinalis 'Hidcote' doftar ljuvligt.


Trasslet av sockerärtor växer till sig dag för dag. Baljorna är redan söta och goda och jag kan inte låta bli att skörda lite i förtid.


Sommarsquash 'Yellow Crookneck' lyser upp köksträdgården.


Rosa 'Flammentanz' blommar överdådigt mot väggen.


Heliotrop har jag lite överallt i krukor bara för den goda vaniljdoftens skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar