onsdag 7 juli 2010

Rosens dag

Den 2 juli firades rosens dag lite överallt i Sverige och själv åkte jag till Löta Trädgårdscentrum för att njuta och gå på rosvandring.

De flesta rosor stod i full blom och doften var magisk. I hela 2 1/2 timme varade rosvandringen och jag lärde mig mycket nytt, fick många goda råd om skötsel och odling och till min stora glädje fick jag också veta massor om de olika rosornas egenskaper och vad som gjorde dem extra odlingsvärda. Så intressant! Och även om jag gick runt och njöt och hade trevligt så var det ändå en stor bit av mig som jobbade ordentligt. Som trädgårdsdesigner letar jag alltid nytt material och att få höra vad en expert säger om växterna inom sitt område är ovärderligt. Fakta om växternas olika kvalitéer är sådant jag verkligen suger åt mig och plockar fram senare när jag sitter vid ritbordet. Då söker jag efter de kvalitéer som passar in i designen. Önskedrömmen är många gånger att ha allt som är bra presenterat i samma växt (vackra blad, fin blomning vår-höst, perfekt storlek för platsen, bra härdighet o.s.v.) men det finns ju sällan (nästan aldrig) så i stället gäller det att välja och kombinera rätt. Men när det gäller rosor finns det mycket fint att välja bland och jag drabbas ofta av ren beslutsångest. Jag kan förstå att många blir rossamlare!


Rad efter rad av läckra färger.


Och sedan öppnade sig hela fält av rosor i krukor.

Växter som tål lite mer och som passar många olika lägen letar jag alltid lite extra efter och inom den kategorin passar många rosor in, vilket är precis tvärt emot vad många tror. Rosor har ett trist och efterhängset rykte om sig om att vara svårskötta. Hemskt synd för det är precis tvärt om! De är några av de mest lättskötta, livskraftiga och härdigaste buskar vi har i Sverige, framför allt buskrosorna, och de borde användas betydligt mer! För att inte tala om alla övriga fördelar rosor har: flertalet doftar underbart gott, de kommer i alla möjliga färger och storlekar, blommorna är jättefina, många får vacker höstfärg på bladen och stora, fina nypon och dessutom är de flexibla att använda i en design för de passar precis lika bra i moderna miljöer som i torpträdgårdar. Mer kan man knappast begära.

Här kommer en liten roskavalkad från dagen.


Här svänger det! Rosen heter 'Rumba'.


Mossrosen 'Communis' har mysiga knoppar som doftar kåda när man rör vid den.


Purpurfärgade 'Nuits de Young'. Sammetsskimrande med tung doft.


'Gudhem'. En ros troligen med medeltida anor. Man tror att den växt vid nunneklostret i Gudhem redan på 1100-talet. Ren, enkel, tidigblommande Albaros. Doftar äpple och citron.


Ytterligare en gammal ros. Apotekarrosen Rosa officinalis från 1300-talet hör hemma i varje örtagård. Har använts till renande rosenvatten, rosenolja för massage, stimulerande te men även till konfekt och marmelad. Blommar dessutom rikligt och får fina nypon.


'Mme Knorr'. En rikblommande, doftande, gammaldags buskros som rekommenderades varmt.


'Crown Princess Margareta'. Tänk denna mot blålila kantnepeta!


Vill man täcka en hel slänt kan man göra det med sötnosen 'White Cover'. Skulle vara riktigt fin tillsammans med rödbladig perukbuske.


Vill man ha stora, orange, flaskformade nypon på hösten planterar man en Rosa moyesii (mandarinros).


Vingrosen med sina utsökta taggar. När den blommar i vitt i maj är taggarna gröna men när blomningen är över har taggarna mörknat och tar över föreställningen. Tänk så fint timat :)


Söt som en polkagris är Rosa mundi från 1581. En ros jag inte kan vara utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar