torsdag 15 juli 2010

"Vad är det för något ni har där?"

Den frågan får jag ofta av intresserade människor som går förbi vårt tomt. Samtidigt pekar de mot rabatterna och ser undrande ut. "Så fint det är", säger en del medan andra frågar om det är ogräs och tycker att vi borde ta bort eländet.

Ja, det är verkligen inte så konstigt att många frågar för det ser faktiskt lite märkligt ut. Den formellt rektangulära rabatten som ramar in det som i framtiden ska bli "Stora örtagården" ser just nu ut som en sommaräng och det blir onekligen lite av en stilkrock. Dessutom ser det lite väl rufsigt ut men själv tycker jag det är rätt vackert på ett oordnat sätt och jag plockar in famnar av "ängsbuketter" och sätter i stora krukor överallt i huset. Jag skulle däremot inte vilja ha det så här varje år men nu har det ett syfte. Den maffiga grönskan är gröngödsling som jag har frösått för att förbättra vår lerjord.





Vi har en hemskt tung lerjord här, vilket jag berättat om i tidigare inlägg. Ca. 100 m från vårt hus har man under decennier tagit lera till det forna tegelbruket och vi har samma lera på tomten. Man skulle kunna dreja av den. Av den anledningen har jag också valt att låta köksträdgård och kryddträdgård "flytta upp en våning" med hjälp av odlingslådor så att jag redan i år kunde odla i väldränerad men fuktighetshållande grönsaks- och örtjord (inköpt) eftersom det skulle ta ganska lång tid att få ordning på lerjorden och grönsaker och örter ville jag inte vänta med. Men vi kan ju inte ha lådor över hela trädgården, det räcker nu, så övriga rabatter måste därför jordförbättras.

Jag har läst om gröngödsling på bl.a. FOBOs hemsida och blivit nyfiken. Det där ville jag prova! Så i våras sådde jag en färdig fröblandning som innehåller honungsfacelia, blodklöver och bovete vilka alla har olika uppgifter.
Honungsfacelian har en djup pålrot som luckrar upp jorden + kraftig grönmassa, blodklövern fixerar kväve i jorden och bovetet har en mycket bra marktäckande förmåga och förhindrar därmed att ogräset tar för sig. Det senare märks tydligt. I den annars mycket ogräsrika jorden så finns det i rabatterna med gröngödsling numera endast en och annan tistel. Suveränt effektivt!


Den här fröblandningen har jag använt.

Till hösten vänds sedan grödorna ner tillsammans med en försvarlig mängd välbrunnen hästgödsel från vårt generösa närliggande stall och sedan får maskar och övriga små insekter och organismer göra resten. Till våren hoppas jag att jorden är betydligt bättre jord än den var nu i våras men självklart måste jordförbättringen fortsätta kontinuerligt varje år.

Gröngödslingen är också rena himmelriket för humlor och fjärilar. Vissa dagar tror jag vi har hela traktens humlor här och står man mitt i rabatterna dånar det av allt brummande. De råder dock ingen konkurrens mellan humlor och fjärilar för de föredrar helt klart olika blommor.


Humlorna är bara i honungsfacelian och de har så bråttom att de knappt hinner landa innan de ger sig av till nästa. De är som barn i en gottebutik. Den och den och den och den och....


Fjärilarna föredrar bovetet och de tar tid på sig. Sitter länge och suger och suger och ibland undrar jag om de somnat med snabeln i maten, drogade av all nektar.


Blodklövern släpar efter lite och har precis börjat blomma. Det ska bli intressant att se vilken insekt som tycker bäst om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar