tisdag 2 april 2013

Sommar i ett litet glas

I början av januari plockade jag fram den sista påsen jordgubbar ur frysen. En bit av sommaren som jag skulle göra något extra gott av. Skulle det bli sylt? Marmelad? Kräm? Nej, jag ville ha likör. Somrig jordgubbslikör lagom till våren kom. Som en försmak liksom. Två burkar blev det som fick stå i köksfönstret och mogna i tre månader och äntligen var det dags att smaka av, sila och hälla upp i fina flaskor. Det är alltid lika spännande! Burkarna öppnades och finaste likörglaset kom fram. Luften fylldes av kryddor och doften av sommarens jordgubbsland. Smaken är berusande god. Det här är en likör att ta fram vid högtidsstunder, att njuta av långsamt.


Jordgubbslikör är så enkelt att göra, det svåra är att vänta tills den är klar. Bäst vore egentligen att ställa burkarna utom frestade synhåll men jag brukar ändå ha dem i köksfönstret. De ska stå ljust och då kan de ju lika gärna få göra det någonstans där de pryder sin plats. I mitt fönster har de skimrat rubinröda i morgonljuset och gjort vintermornarna lite mer färgglada. Samtidigt får jag ju möjlighet att öva upp tålamodet.
Jag brukar blanda ca 1 liter jordgubbar med 35cl brännvin eller vodka (ej kryddad) i en glasburk med tättslutande lock. Eftersom spriten är smaklös så är det bärens smaker som får huvudrollen. Det är så det ska vara tycker jag. Därefter häller jag i 2 dl socker och blandar om. Ställ på ljus plats för att mogna långsamt. Sedan är det viktigt att skaka/vända om någon gång varje dag medan sockret löses upp och blandas. Det tar 2-3 månader innan likören är färdigt. Sila genom sil och sedan genom kaffefilter för att få bort så mycket som möjligt av fruktköttsgrumset, lite blir dock alltid kvar.

Det kan vara gott att lägga till en krydda till jordgubbarna, det förhöjer smaken något, och den här gången kryddade jag den ena burken med kardemummakärnor, ca. 1 tsk, och den andra med en vaniljstång (tog bara fröna).
De mycket goda och spritstinna bären som blir över lägger jag sedan i en vuxentårta. Är jag lite lat och inte orkar baka tårta är likörjordgubbarna lika goda till glass.

Skål för våren!

1 kommentar:

  1. Ser riktigt härligt ut. Nu längtar jag verkligen efter sommaren och solvarma jordgubbar! Mums!

    SvaraRadera