tisdag 17 juli 2012

Lättskött köksträdgård

Odling i pallkragar eller egentillverkade odlingslådor har nästan blivit en folkrörelse och det är inte att undra på. Att odla på det sättet har massor med fördelar. I och med att odlingen är upphöjd så är den en bra zonknäckare eftersom jorden värms upp tidigare på våren och den har samtidigt bra dränering. En liten köksträdgård eller örtagård går fort att anlägga eftersom man inte behöver gräva ur för odlingen utan kan ställa lådorna direkt på gräsmattan och genast fylla med bra jord. Har man dålig odlingsjord i sin trädgård så behöver man inte jordförbättra utan kan välja att köpa bästa tänkbara jord och fylla lådorna. Genom att lägga tidningar i botten kan man lätt förhindra ogräs att tränga sig upp i jorden och man slipper rensa så mycket. Däremot är det inte lika bra att lägga markduk i botten, vilket rekommenderas här och var, för då får man inte upp de viktiga maskarna och annat mikroliv i lådorna. Med tidningspapper hindrar man ogräset i ett par år vilket räcker för att det ska tappa växtlusten och då har också tidningarna hunnit förmultna och mikrolivet får tillträde. Är lådorna höga nog, ca. 40-60 cm, så ger de en bättre arbetsställning eftersom man inte behöver böja sig så djupt. Växterna kommer samtidigt närmare näsan, vilket är trevligt om man odlar sådant som luktar gott. Bygger man lådorna i något annat material än trä, t.ex. tegel, betongsten eller lekablock så kan man använda kanterna som sittplats. Ytterligare en fördel är att sniglar verkar dra sig för att klättra uppför de ojämna träkanterna. Skulle de börja ta sig den friheten kan man bocka en plåt över kanten, gärna kopparplåt som sniglar inte tycker om, så att det blir ytterligare en vass kant att ta sig förbi.
Så här ser min egen lättskötta köksträdgård ut. Lådorna är platsbyggda och på utsidan målade med järnvitriol som jag tycker grånar vackert och smälter in fint i trädgården. I gångarna ligger grus som gör att jag aldrig behöver kliva upp i kladdig lera utan kan hämta grönsaker i finskorna om jag så vill.
Lådorna är ca. 30 cm höga men jag har inte fyllt riktigt ända upp med jord. Under lådorna är jorden djupgrävd ca. 30 cm eftersom en del av de växter som jag vill odla har djupa rotsystem. Jag har alltså inga tidningar i botten men tycker det fungerar bra ändå. Lite extra rensning blir det men det går ganska fort. Jorden är den befintliga lerjorden uppblandad med kompost och stallgödsel.

Ärtor på bambuspaljé - märgspritärt 'Little Marvel' och sockerärt 'Norli'.
Bönorna slingrar sig upp på granstörar. I år odlar jag tre sorter; 'Neckargold', 'Cobra' och 'Prizegewinner'.
Dill 'Como' och ringblommor 'Orage King' är vackra tillsammans.

Blad i många färger, former och smaker är så trevligt att servera. Här är det tjusiga mangold 'Rhubarb Chard', blandkröda salladen 'Merlot', skrynkliga brunröda 'Lollor Rossa' och i bakgrunden italiensk rucola.
Squash 'Black Beauty' tar för sig och fyller nästan helt upp sin en kvadratmeter stora låda.




2 kommentarer:

  1. Oj, vilken fin och lagom köksträdgård! Den här kan jag gärna kopiera rakt av! Ska försöka förverkliga min mångåriga dröm att skapa en sådan och nu när jag går i pension hoppas jag få den tid och ork som behövs!
    Har du skalat av grässvålen innan du la ut grus?

    SvaraRadera
  2. Hej! Så roligt att du tycker om den och känner att du hittat inspiration att göra likadant :-) Jag skalade först av gräsmattan på hela ytan där köksträdgården var tänkt att ligga, sedan gjorde jag odlingslådorna och ställde dem på plats. I gångarna la jag marduk ovanpå den bara jorden och ovanpå den ett ca 5 cm tjockt lager grus.
    Vill man kan man göra det lättare för sig och ställa lådorna direkt ovanpå gräset, täcka det med ett tjockt lager tidningspapper och sedan bara skala av grässvålen där gångarna ska vara och lägga markduk och grus. Det finns dock en viss risk att gräset växer upp i kanterna på lådorna men jag har gjort så på flera ställen och det har inte varit något jätteproblem.
    Lycka till med din köksträdgård!

    SvaraRadera