torsdag 4 augusti 2011

Kryddor till vintern

I juli och augusti skördar jag kryddörter kontinuerligt. Något jag blev förvånad över i vintras var hur mycket mer än tidigare år jag använde vissa örter. T.ex. pepparmynta (till te), citronmeliss (också till te) och vinterkyndel (till nästan allt) gick åt som bara den. Vinterkyndeln får numera ofta ersätta timjan, som jag använt mycket av förut, i grytor, soppor och pajer. Alla dessa får jag tredubbla skörden av i år. Egentligen måste jag ha mer av alla sorters kryddor jag odlar för problemet är att jag vill att de ska blomma också och skördar jag så mycket som jag gör nu så blir det inga blommor kvar. I år har jag faktiskt ändå sparat en del kryddor i rabatterna bara för att jag vill ha det vackert omkring mig också. Kanske blir det brist i skåpen i vinter men då får jag tänka att det var fint i somras. Och så är det ju heller inga problem att köpa i burk, men det är inte lika roligt som egenodlat.


Den stackars pepparmyntan kommer aldrig längre än så här, den är konstant alldeles nedklippt och inte en enda vacker blomma blir kvar. Nästa år tror jag att den ska få hela odlingslådan för sig själv.


Oreganon näns jag nästan inte ta av så fin är den nu. Och fjärilarna är lyckliga. Jag tror den får bli kvar som den är. Det får bli köporegano i vinter.


Krusmyntan som jag inte använder så mycket av får gå i blom innan jag skördar. Då får den stå i rabatten och vara vacker ett tag i alla fall och sedan sätter jag blommorna i vas inne. Visserligen ska man, om man ska vara petig med smaken, skörda innan blomning men det brukar jag inte alltid bry mig så mycket om.


Något jag är riktigt nöjd med är den lilla kryddträdgården närmast altandörren. Även om den stora örtagården tar sig bra så är det så skönt att ha det jag använder mest bara ett par steg bort, särskilt när det regnar. Här finns timjan, isop, salvia, vinterkyndel, oregano, persilja, gräslök, dragon och citronmeliss. En sådan här liten örtagård räcker mycket väl om man inte vill skörda stora mängder inför vintern.


Så här ser det ut i stora örtagården just nu. Ytorna fylls vart eftersom. Just nu älskar jag att se hur den nyplanterade rosenflockeln till höger växer för varje dag. Den ska bli närmare två meter hög och en riktig fjärilsmagnet. I vänster framkant skymtar man den lilla lakritsroten som fortfarande behöver stöd av stenar. Jag brukar lägga en krans av stenar runt småttingar som har svårt att ta sig, stenarna samlar värme och ger ett visst vindskydd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar