tisdag 20 juli 2010

Trädgårdens röda guld

Något av det roligaste jag vet är att sylta och safta och fylla hyllorna med burkar och flaskor i glada färger. Då känner jag mig så rik och nöjd! Men kanske är lyckan ännu större när vintern kommer och jag tar fram kompotter, sylter och saft och smakar igen på sommaren, bjuder på som goda efterrätter eller ger bort.

Nu mognar hallonen och i går kväll kokade jag sylt. Jag använder alltid samma recept, har gjort i över tjugo år nu, men sylten blir alltid olika beroende på hur bären är. Det är lika spännande varje gång hur det ska bli. I går blev den verkligen jättegod!


4 burkar blev det.

Det här receptet ger inga större mängder men det tycker jag är bra för då kan man plocka av lite bär i taget vartefter de mognar och så gör man ett kok. En trevlig kvällsysselsättning.

Här är mitt favoritrecept. Det går lika bra att använda till jordgubbar, körsbär, blåbär, hjortron o.s.v. Fort går det också. Klart på en halvtimme.

2 l bär
7-9 dl socker

Lägg bären i en gryta. Hetta upp långsamt. Koka bären 5 min. Lägg i sockret. Rör om försiktigt. Sjud i 15 min. Skumma väl eftersom skummet är gynnsamt för jäst och mögel. Blir sylten för lös kan man tillsätta lite pektin.
Häll på rena varma burkar. Förslut genast.
Eftersom jag inte har i något konserveringsmedelag häller jag sylten på små burker. Då går de åt fortare och står inte och blir dåliga. Marmeladburkar är perfekt.

1 kommentar:

  1. Så vackert det ser ut. Hallonsylt är den enda sylt som går åt hos oss.
    Härligt med sommar på burk.
    Eva

    SvaraRadera