tisdag 27 juli 2010

Från örtagården

Timjan, isop, dragon, salvia, libbsticka, gurkört, mejram, ringblomma, oregano, krusmynta! Just nu är det skördetid i örtagården och jag plockar, torkar och lägger i burkar eller fryser in inför vintern. Jag är nog lite av hamster när det kommer till att ta tillvara på allt trädgården ger. Men så går det åt också och alltid mer än man tror.

I dag blev det en korg med citronmeliss, dragon, timjan, isop, oregano och salvia.




Ett roligt göra :) När jag tar av bladen har jag också en vas bredvid mig där jag stoppar de vackra blommorna direkt.













Torkollan pryder sin plats i köket också. 





























 Min förtjusning i örter kom nästan över en dag för sisådär en 15 år sedan. Innan dess var örter något man köpte i glasburkar med Santa Maria på etiketten + så klart lite gräslök, persilja och dill i landet. Men så åkte vi på besök till Tirups örtagård och tala om inspirerande miljö! På ett par timmar blev jag ört- och örtagårdsförälskad. Jag köpte med mig ett litet antal kryddor hem av de vanligaste: timjan, savlia, pepparmynta och oregano. Två böcker kom också med: Annas örtagård av Anna Bergenström (är väl nästan en klassiker i dag) och så Vår örtagård av Lesley Bremness. Sedan satte jag mig och sträckläste dem.
 Ett par dagar senare började jag det stora projektet med att anlägga min första örtagård. Jag tog till ordentligt när det gällde ytan för jag kände på mig att det skulle behövas (jag är inte mycket för halvmesyrer), rensade och förberedde med rätt jord, och sedan åkte jag i skytteltrafik fram och tillbaka till Tirup med bilen full av nya intressanta, goda och underbara örter. Vi bodde bara 10 minuter därifrån på den tiden så det var farligt nära ;) Plånboken kved men örtagården växte och jag hade kul.

Vällästa, kära böcker.

























Numera är örterna nog de växter som jag skulle ha svårast att undvara i min trädgård. Inte bara för att det är så gott och roligt att plocka egna kryddor till maten utan för att de är så trevliga att "umgås" med. Livskraftiga, vackra och lättskötta breder de mer än gärna ut sig och det är en fröjd att rensa bland dem (minsta beröring släpper loss alla eteriska dofter). Dessutom har de så många användningsområden (i köket och hushållet, som medicinalväxter, skönhetsmedel och färgväxter). Det är hela tiden roligt att läsa på, prova nytt och se vad man kan göra av varje växt, vilken del av växten man ska använda och hur den ska beredas. Lite försiktighet har man också lärt sig, alla örter är inte så oskyldiga som de ser ut, och det är mer än en ört som figurerat i detektivromanerna.

Ringblommor - snälla, glada, fina i bröd och sallader och nyttiga i krämer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar