onsdag 30 juni 2010

Visby

Förra veckan tillbringade jag på Gotland och kom hem full av upplevelser, ny inspiration och totalt överlastad av nya intryck. Det tog ett par dagar att smälta allt och summera.

Innan jag åkte hade jag höga växt-och trädgårdsupplevelseförväntningar och de uppfylldes med råge. Kameran gick varm så klart ;) Härliga växter, vackra färgkombinationer, roliga idéer, intressanta portar, gångar, murar o.s.v. förevigades och jag inser så här i efterhand att jag skaffade mig rejält med efterarbete. Med över 1000 (tusen !!!) nytagna foton har jag att göra på kvällarna framöver med att sovra och sortera. Hur hann jag ta så många kort på bara en vecka? Och hur ska jag kunna välja ut vad jag ska visa här på bloggen?

De närmaste dagarna får det bli Gotlandstema känns det som och jag börjar med lite bilder från Visby. Här tog jag många promenader och njöt av att den riktiga turistsäsongen inte hunnit komma igång än. Det var riktigt lugnt och skönt! Jag hade hoppats på att få rosorna blomma längs de smala medeltida gatorna och känna luften fyllas av tung rosdoft men jag kom någon vecka för tidigt. Några rosor hade börjat slå ut men de flesta rosenknoppar var fortfarande hårt knutna och väntade tillsammans med stockrosor och lavendel ytterligare en tid. Men där fanns mycket annat fint att se :)


Visby inbäddad i lummig grönska.


Söt rosa malva mot lika söt rosa husvägg.


Inte en droppe regn kom på hela veckan men det fanns gott om annat regn. Blåregnet hade precis börjat blomma ...


... och hela Gotland svämmade över av gullregn. Har aldrig sett så mycket på samma gång! Här blommar den i en ruin i Visby.


Tjärstruket hus med fina gröna snickerier. Pipörten blommar och snart också den röda rosen. Kommer att se fantastisk ut mot det svarta och gröna. Men här tyckte jag nog ändå att den lilla kalkstrenstrappan var finast - så vacker i sin enkelhet.


Frodig pipört längs hela gatan. Riktigt fint!


Gamla fina hus sida vid sida med de små trädgårdarna väl dolda bakom höga vackra plank.



En charmig port. Undrar hur trädgården ser ut där bakom?


Murgrönan tar nästan över ringmuren bakom den gamla brandstationen.


Enkelt och skönt. En syrenhäck med en frans av silverarv ovanpå en kalkstensmur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar