tisdag 15 juni 2010

Vallört

Vallört är en riktig välgörare som jag gärna har i trädgården. Den är inte bara vacker utan den har också ett imponerande näringsinnehåll och en hög proteinhalt vilket gör den mycket användbar som växtnäring och fodergröda men även som läkeväxt.


Vallörten blommar nu i juni-juli och är en robust och mycket snabbväxande perenn med vackra klockformade blå, lila, rosa eller vita blommor (beroende på sort) och håriga, nästan stickiga, blad och stjälkar. Saften kan vara lätt frätande så var försiktig om ni plockar.

I århundraden har har vallörten haft sin självklara plats i örtagården, framför allt för sina läkande egenskaper. Vanligt var att använda grötomslag och oljor med vallört för att läka allehanda sår och hudproblem men även påskynda läkningen av vrickningar och svullnader.
Numera vet man genom analysmetoder att vallört har en mycket hög proteinhalt och en del av proteinet utgörs av allantoin som bidrar till cellbildning hos foster och därför anses vallörten ha sårläkande verkan.

Själv använder jag gärna vallört till växtnäring. Den innehåller framför allt stora mängder kalium men är även rik på fosfor, magnesium och kalcium.

Man kan antingen göra ett flytande vallörtskoncentrat, precis som man gör med med nässelvatten. Man lägger bladen i ett mörkt kärl, en tunna eller hink med lock, och sedan fyller man på med vatten. Ung. 1 kg blad är lagom till 10-15 liter vatten. Sedan lägger man på locket och så får det stå i ca 1 månad. Därefter silar man av bladen och använder vätskan outspädd.

En annan metod är att inte använda något vatten alls utan packa bladen tätt i ett kärl, lägga på en tyngd och sätta på ett lock och låta det stå svalt tills vätska utsöndrats av sig själv. Sedan späder man vätskan med vatten tills den är ung. tefärgad.

Bladen kan också läggas direkt i komposten med jämna mellanrum. Jag har gärna ett bestånd vallört växande i komposthörnet så att det bara är att skörda och lägga i då och då.

Den kan också användas vid täckodling. Såg mycket av det i England. Jag har dock inte provat det själv men har hört att man då först ska låta bladen vissna ca. 2 dygn innan man lägger på dem.

Det sägs även att man kan hindra sniglar genom att lägga vallört runt plantorna. Det kan jag faktiskt tänka mig för jag skulle inte vilja lägga mig i en hög vallört. Fy så stickigt. Saften ska ju också vara lite frätande.


Rosavit vallört är tjusig den med!

I England hyllas vallörten till skyarna just för att den är så näringsrik och används både av vanliga trädgårdsägare och yrkesodlare, framför allt inom ekologisk odling. Här hemma använder vi kanske mer nässlorna som växtnäring men jag använder gärna både och, fast inte tillsammans.

Man ska dock tänka på att vallörten sprider sig väldigt lätt och den kan därför gärna få ett eget hörn att hålla till i. Har man en gång planterat den är det svårt att bli av med den. Fast det vill man inte gärna för den är lätt att bli förtjust i. När man skördar kan man ta hela plantan men lämna kvar ca 10 cm av stjälken. Då växer den snabbt upp igen och man kan få flera skördar på en sommar.

2 kommentarer:

  1. ÅÅ detta var riktigt uppmuntrande läsning ..Tackar. Har ju denna Vallört lite varstans i "egna små hörn i trädgården " och gillar den . Många har gett mig rådet att snabbt som ögat se till att utrota den.. Nu ska den få ha sitt liv .Och vad jag inte visste var ju detta med att den kan användas till gödning ..Toppen det skall testas. Som sagt var Tusen Tack för din Informativa text.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst att det för ca 70 år sen var en populär läkeväxt, något som dock fick obehagliga resultat då man upptäckte att växten var carcinogen. Tyvärr kan jag inte uppge källan till detta då det var bra länge sedan jag lärde mig detta. Men det kan ju finnas anledning till försiktighet om man tror att det är en bra medicin!

    SvaraRadera